Nieuwe vlotten: wat een drijfvermogen of wat een vermogen aan drijvers?

Nieuwe vlotten: wat een drijfvermogen of wat een vermogen aan drijvers?

Geplaatst op 31-08-2019  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Peter de Graaf

Medio september worden de nieuwe vlotten geleverd. Per vrachtauto bij een loswal het water gelegd en naar hun plaats gesleept. Een prachtig verjaarscadeau voor een 145jarige. Maar dat cadeautje blijkt niet gratis. Letterlijk nautisch en financieel een vermogen. Maar eerst wat geschiedenis.

Bij de oplevering van ons gebouw in 1954 lag er een houten vlot van 16 meter evenwijdig aan de wal. Capaciteit van één acht of twee wherries. Vijf enorme boomstammen zorgen voor het draagvermogen, onderling verbonden met stevige balken en daarop een vuren dek. Dat moest ieder jaar in de bitumen met teer gezet worden. Al snel werd het vlot gedraaid en haaks op de wal gelegd. In een ernaast liggende roeibak kreeg je de eerste instructielessen. Rond 1964 is die oefenbak vervangen door twee kleine en kwam er een skifvlot tussen. Haaks aan de wal gehangen met drie lege oliedrums op de kop voor het drijfvermogen. Het ledental groeide, de jeugdafdeling kwam op en drie vlotten was onontkoombaar.

Zo werd door de leden begin 70tiger jaren zelf gebouwd met een houten balken raamwerk waartussen kunststof drijvers werden opgesloten. Met de hand hei-stelling de meerpalen erin. En dat systeem ligt er feitelijk met tussentijdse dek vervangingen tot vandaag nog. Maar ze zijn op. De verbindingen zijn rot, het drijfvermogen raakt poreus en de ganzenstront doet het dek vergaan.

oude-vlotten

75 jaar geleden een pakket boomstammen

Duurzaam en beter instappen

Kortom, op zoek naar een beter, duurzamer systeem. René Visser vertelt: Drie offertes van de enige drie bedrijven die dit product maken. Daar kwam Interboat Marinas als beste uit de bus. Op aspecten als duurzaamheid, drijfvermogen (ook met een acht aan de rand), veiligheid (ronde hoeken) en onderhoudbaarheid scoren ze hoog. En de goede referenties van 12 andere roeiverenigingen gaven ondanks de hogere prijs de doorslag. Het dek is een honingraat/wafelijzer-achtige geweven structuur met veel tussenruimtes waardoor overspoelend water direct weg kan. Ook vuil laat zich zo snel wegvegen. Verlies je iets dan is ook dat direct ongrijpbaar naar de diepte vertrokken! Het achtenvlot wordt 3,80 bij 17 meter, de andere twee 3,80 breed en 12 meter lang. Andere maatvoering conflicteert met de bevaarbaarheid van de kom. We moeten binnen onze "territoriale wateren" blijven. Ze worden evenals de oude vlotten weer beweegbaar met een beugelverbinding vastgelegd aan de meerpalen. 

rene-visser

Commissaris gebouw René Visser

Bijna een jaar levertijd?

Nou, daar lijkt het misschien wel op. Immers, op de ALV van november 2018 was het plan al scherp in vizier. Echter, de prijs is stevig maar de investering bleek subsidiabel. Daarom is ook besloten alle drie in één keer te vervangen waardoor maximale ondersteuning haalbaar werd. En die weg vergt geduld. Onze deskundige op dat terrein, Frank van Unen heeft met vol mandaat van het bestuur die kar getrokken. En met succes. Het past me niet in detail vooruit te lopen op de financiele jaarverantwoording van de penningmeester, maar het moge duidelijk zijn dat tientallen procenten aan steun zijn binnengesleept. Petje af voor alle betrokkenen. Een indicatie? De vlotten kosten bruto ca € 57.000,= en slechts 45% wordt door de vereniging gedragen. En pas als je die besluitvorming en garanties op schrift hebt mag je bestellen. Vandaar de levering nu. Wees eerlijk, voor dertig jaar mooie vlotten valt de prijs best mee. Immers, een mooie vloot verdient een mooi vlot.

LET OP >>> WISSEL OVERLAST is niet vermijden

Op woensdag 11 en donderdag 12 september varen de oude vlotten weg en worden nieuwe vlotten geleverd en gemeerd. Tijdens die werkzaamheden is slechts zeer beperkt roeien mogelijk met de zekerheid op forse hinder (op woensdag) en gerede kans op korte periode's helemaal geen vlot (op donderdag).


nieuwe vlotten
Een blik op het nieuwe vlotdek 

Skoll heeft belangstelling voor de oude vlotten. Mocht je dus geen afscheid hebben kunnen nemen dan moet je daar naar toe met tissues en een rouwkrans. Maar wat mij betreft geldt "de vlotten zijn dood, lang leve de nieuwe vlotten". Dat zij een drijvende kracht mogen zijn voor jaren roeiplezier.

Maar d'r gebeurt veel meer

In het interview dat ik met onze commissaris gebouw René Visser had kwamen de nieuwe toegangscontrole, videocamera bewaking, platdak renovatie, isolatie met Sedum dakvegetatie en nog veel meer ter sprake. Deels onder de zelfde subsidieaanvraag gebracht. Binnenkort volgt daarover een apart stukje. 


amstel-logo-met-tekst-en-oprichting

ADRESGEGEVENS

Hobbemakade 122
1071 XW Amsterdam