De Amstel wedstrijdgevend. Wist je dat?

De Amstel wedstrijdgevend. Wist je dat?

Geplaatst op 10-06-2019  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Peter de Graaf

De Amstel organiseert zelf wedstrijden. Dat zijn de jeugdwedstrijden in voor- en najaar, de Ergohead en de Marathon. Bij alle drie loopt de belangstelling ervoor terug. Ik sprak met de organisatie om het "hoe komt dat" maar vooral "hoe nu verder". Want één ding is helder. Bestuur en organisatie willen dat De Amstel wedstrijdgevend blijft. En dit artikel stelt alle leden in de gelegenheid mee te denken. Het zijn tenslotte onze wedstrijden. Simpel een evenement laten vallen -dan maar niet meer- is een te gemakkelijke weg.

Historie

De Amstel lag vanaf 1885 samen met De Hoop op de finishlijn van de toen enige Nederlandse (inter)nationale wedstrijdbaan met een start op de Omval. Organiseren en faciliteren van wedstrijden was vanzelfsprekend. In collectief verband, meestal bij de ARB voor Head en Bosbaan, heeft De Amstel intensief bijgedragen.

Toen we in 1954 het huidige gebouw betrokken was het beschikbare roeiwater de beperking. Oplossing werd gevonden in de Bumping door het Noorder Amstelkanaal. Die wedstrijden waren tot in de jaren 70 een prima najaars succes. En vanaf 1970 kwamen de jeugdskifs met hun behendigheid en korte baanwedstrijd. Een compleet circus werd tweemaal per jaar een toppertje 

Maar de wereld verandert....

En zo was de Bumping niet meer cool en stierf een langzame dood. Alternatief werd gevonden in de toen opkomende ergometers en de Ergohead was geboren. Zo ook zocht de lange afstand verslaafde naar meer uitdagingen dan alleen de elfsteden tocht of de 100 km van Laga rond de Haarlemmermeer. Zowel in wedstrijdvorm als qua prestatietocht kwam de Marathon met ca 50 km in 2003 op de kalender. Alle drie op zich niets mis mee maar blijkbaar is er iets anders aan de hand.

Margriet Zietse, Sjoerd Verhallen, Rob Muda en Simon Koch

geven hun visie waarom de wedstrijden in een -soms stevige- dip zitten en wat er aan te doen. Want zoals gezegd, De Amstel kan zich absoluut niet permitteren niet wedstrijdgevend te blijven. Een collectief probleem blijkt de overvolle roeikalender. Je zit bijna altijd met één of meer evenementen te dicht op elkaar.

 

sjoerd-en-margriet

Sjoerd en Margriet  

rob-en-simon

Rob en Simon

De Ergohead

noemt het wegblijven van de KNRB selecties, de warme winters (dan liever de boot in), januari ligt niet meer lekker in het wedstrijdopbouw schema en de locatie in noord is qua bereikbaarheid niet aantrekkelijk voor de fietser of OV-er. Pogingen om het programma per doelgroep meer variatie te bieden in de "te varen nummers" brachten niet de gewenste groei. Er wordt in overleg met het bestuur nog gekeken naar mogelijkheden, maar het ziet er somber uit.

Voor de jeugd

is de datum te vroeg en te laat in het seizoen als we buiten de sloependrukte moeten blijven. Ook de lange voorjaarsvakantie en het gemis aan betrokkenheid van de -vaak professionele- jeugd coòrdinatoren (zij zien het als onbetaald overwerk) zijn remmend, waarbij ouders geen zin of tijd vrijmaken voor het rijden of begeleiden. En de jeugd wil/moet te veel: ook nog naar hockey, vioolles of paarden poetsen. Fijn is dat de ouders en de jeugd die wel mee doen altijd enthousiast zijn. Margriet overweegt de voorjaarswedstrijden over 1000 meter voor de 14/18 junioren te bestemmen, want voor die groep is er dan nergens een passend evenement. Qua kosten en officials is er geen drempel. En de lol bij de wel deelnemende kinderen is te groot om dat te laten vallen. Maar het zou mooi zijn als er meer verenigingen inschrijven voor een spannender competitie.

De Marathon

zag het aantal boten teruglopen van de top op 45 naar dit jaar 13. De markt is gegroeid van een kleine 10 naar zeker 23 marathons per seizoen. En dat is gewoon te veel. Ook hier speelt het kalenderprobleem, de sloependrukte op de route, en eigenlijk te veel doelgroepen waardoor het veld versnippert en de competitie verdampt. Recent is onderzoek gestart om de route te veranderen, verschillende afstanden voor de prestatieroeiers, (bv 25 km), meer Amstelleden (liefst via een roeiersmarkt) mee te laten doen. Een formule1 variant op de bosbaan (12,5 rondjes) lijkt aantrekkelijk voor de competitie maar heeft hogere kosten en is als prestatietocht erg saai. Coastals en Gigs zijn door hun enorme gewicht logistiek niet te realiseren. Een andere gedachte is de toepassing van een verrekenformule waarbij boottype, leeftijd en geslachts verschillen worden geneutraliseerd en er een totaal klassement ontstaat met veel meer competitie.  En geintjes als om het jaar of fuseren met een andere marathon staat het KNRB klassement niet toe. De focus ligt dus op de lobby in het marathon netwerk en een aantrekkelijker route.

Meer Amstelbobo's

Los van deze drie evenementen blijkt De Amstel zwak vertegenwoordigd in de roeiwereld. Het zou niet verkeerd zijn om meer kamprechters te hebben, meer betrokken te zijn bij b.v. de Head of Bosbaan organisaties. Dichter bij het vuur rendeert absoluut in een goed netwerk en kennis delen van andere evenementen.

Frisse ideeën gezocht

Heb je een goed idee of wil je meedenken en/of -doen, neem dan contact op met het bestuur of bovenstaande organisatoren. Het verplicht tot niets en wees eerlijk: De Amstel moet wedstrijdgevend blijven.


amstel-logo-met-tekst-en-oprichting

ADRESGEGEVENS

Hobbemakade 122
1071 XW Amsterdam